torsdag 2 juni 2011

Dagens middag ifrån Linas matkasse

Idag var det dags för köttbullar i citronfrisk gräddsås, potatis och varm haricots vertssallad. Jag ger rätten högsta betyg! Den var lättlagad men hade ändå det där lilla extra och det var dessutom en fantastisk variant på vardagsmat som alltför lätt blir till köttbullar och makaroner. Ett extra plus för att köttbullarna stektes i ugnen med såsen direkt i ugnsformen. Ingen extra disk och inget bök med att stå och röra i såspannan samtidigt som man skulle göra en massa andra saker.

Idag kom jag faktiskt ihåg att jag skulle fota maten. Däremot kom jag inte på det förrän jag redan hade lagt upp maten på tallriken, på det lite slarviga vardagsviset såklart, så ni får hålla till godo även om det inte är så stiligt presenterat!



Receptet:
Köttbullar i citronfrisk gräddsås med potatis och varm haricots vertssallad
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Koka 900 g potatis.
3. Blanda ca. 500 g nötfärs med 1 tsk soja och 15 g finhackad persilja. Tillsätt 3/4 tsk salt och 2 krm svartpeppar. Forma färsen till 20 köttbullar och lägg dem väl utspridda i en ugnsfast form, ca. 20-30 cm. Stek köttbullarna mitt i ugnen i 5 minuter.
4. Medan köttbullarna står i ugnen: Rör ut 1 msk vetemjöl i 1 dl grädde. Tillsätt 1 1/2 dl vatten och rivet skal av 1 citron.
5. När köttbullarna stekt i 5 minuter: Häll blandningen runt köttbullarna i ugnsformen och ställ in i ugnen ytterligare 6-8 minuter, tills såsen har kokat ihop.
6. Strimla 1/2 purjolök tunt och finhacka 1/2 burk soltorkade tomater. Fräs dem hastigt i en stekpanna i lite olja. Lägg ner 250 g haricots verts (frysta) och låt allt bli varmt utan att få färg. Pressa över ca. 1/2 msk citronsaft och krydda med svartpeppar.
7. Servera köttbullarna tillsammans med varm haricots vertssallad och potatis.
Källa: Linas matkasse

Den varma salladen var jättegod, den kommer jag definitivt att göra även till andra rätter. Med citronsmaken borde den passa alldeles fantastiskt till till exempel fisk.

Den här rätten kommer vi definitivt att laga fler gånger!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar